Ainoa oikea tapa vastaanottaa palautetta

Useimmat ihmiset saavat liian vähän palautetta. Sen kerran kun palautetta saa, alkaa vähättely tai selittely.

"Hoidit tämän projektin hienosti!"
"Joo, mutta enhän minä sitä yksin tehnyt, vaan meillä oli vahva tiimi." 

"Erittäin kattava muistio, kiitos."
"Enpä tiedä, sivulle 5 jäi kirjoitusvirhe ja yksi kaavio unohtui."

"Ei mennyt tuo äskeinen palaveri kovin hyvin. Olitko valmistautunut riittävästi?"
"Kyllähän minä yritin, mutta tiimiä pitää koko ajan neuvoa."

Olen lueskellut innoissani lisää Marshall Goldsmithin tuotantoa, viimeisimpänä synttärilahjaksi saamastani Kindlestä kirjaa What Got You Here Won't Get You There. Mahtavaa muuten olla vanha ja aikuinen, saa ostaa itselleen ihan sellaisen synttärilahjan kuin haluaa!

Goldsmith esittelee kirjassaan käyttämäänsä johdon valmennusmallia, joka pohjautuu 360-haastatteluihin, kehittämisalueiden tunnistamiseen ja niiden systemaattiseen kehittämiseen. Hän korostaa palautteen tärkeyttä monella eri tavalla. Ensinnäkin, jos haluaa kehittyä johtajana, työkaverina tai puolisona, täytyy saada muilta palautetta omasta toiminnastaan (feedback). Joskus voi olla niin, että itsessään koettu vajaavaisuus ei ole muiden mielestä ongelma. Voi olla myös niin, että muiden ykkösmurhe sinussa on piirre tai käyttäytymismalli, jota et ole tiennyt olevan olemassakaan. 

Copyright 123RF

Kun saat pyytäessäsi tai pyytämättä palautetta, sano "Kiitos." Ei mitään muuta. Riippumatta siitä saatko ruusuja vai risuja, kiitä. Älä vähättele itseäsi. Älä syytä olosuhteita tai muita ihmisiä. Älä arvota palautetta. Sanomalla "kiitos" osoitat, että arvostat saamaasi palautetta ja hyväksyt sen. 

Toinen Goldsmithin palautteeseen liittyvä punainen lanka on säännöllinen palautteen pyytäminen (follow up). Tutkimuksen perusteella henkilö, joka säännöllisesti (esim. kerran kuussa) keskustelee alaisensa tai puolisonsa kanssa muutoksesta ja sen tuloksista, onnistuu todennäköisemmin kuin hän, joka kaikessa hiljaisuudessa hakee muutosta omassa käyttäytymisessään. Keskustelussa vastapuoli saa muistutuksen, että sinä yrität kovasti. Ja koska sinä olet taas pian käymässä keskustelua ja kysymässä onko muuttuneen käytöksen tulokset näkyviä, sinun todella täytyy yrittää. 

Kolmas Goldsmithin mielenkiintoinen ajatus on feedforward. Jos haluat tulla paremmaksi kuuntelijaksi tai ottaa muut paremmin huomioon, pyydä neuvoja keneltä tahansa: matkustajalta lentokoneen viereisessä penkissä, naapurilta tai kollegalta. Jälleen kerran, vastaukseksi kelpaa vain "Kiitos." Neuvojen joukossa saattaa olla juuri se tarvitsemasi näkökulma tai vinkki, jolla saat muutoksen vauhtiin. 

Olipa hyvä ja inspiroiva kirja! Kirjan case-esimerkit ovat USA:n jättikorporaatioiden ylimmästä johdosta. Kirja sopii varmasti hyvin ylimpään johtoon. Vaikka itse en kyseistä kohderyhmää edusta, sain siitä itse paljon irti. Kirjassa on paljon hyviä näkökulmia ja työkaluja johdon tai organisaatioiden valmentamisen parissa työskenteleville. Makupaloja Goldsmithin tuotannosta täällä

0 Kommenttia:

Lähetä kommentti

Sisällön tarjoaa Blogger.